mandag 28. januar 2008

Galaterbrevet 1, 10-12

Hjelp til podcastGalaterbrevet 1, 10-12 finner du hos bibel.no (link i nytt vindu).

Paulus spør oss retorisk om vi tror han prøver å bli anerkjent av mennesker, eller om vi tror han prøver å bli anerkjent av Gud.

For det er sikkert fort gjort å forsøke å bli anerkjent av mennesker. Hvis, la oss si noen vegetarianere, spør oss, "hvordan teologi har dere?," og vi svarer "ikke spis gris!," er det grunn til å være på vakt. Er teologien vår laget for å bli anerkjent av vegetarianere, eller er den et forsøk på å få Gud til å syntes godt om den? Selvfølgelig kan man ha en teologi som sier at man ikke skal spise gris, og det kan være rett eller galt alt ettersom. Men dersom vår teologi, våre holdninger og våre verdier er et resultat av et ønske om anerkjennelse fra mennesker, vegetarianerne, er vi kanskje ikke Kristi tjenere.

Barn blir reddet fra flomDet kan være at omsorg for flomofre er godt i Gud sine øyne. Dersom man er av den oppfatningen, kan man spørre seg selv; har jeg omsorg for flomofre fordi jeg ønsker at mennesker skal få et godt inntrykk av meg, eller har jeg omsorg for flomofrene fordi Gud også har omsorg for flomofrene?

Det kan være at barnedåp er en tradisjon som er god i Gud sine øyne. Men dersom man er av denne oppfatningen, er det viktig å spørre seg selv; mener jeg dette fordi jeg ønsker å bli anerkjent av venner og familie, eller mener jeg dette fordi Gud er enig med det?

Det kan være at homofil praksis er godt i Gud sine øyne. Men dersom man er av denne oppfatningen, må man spørre seg selv; mener jeg dette fordi jeg ønsker at mennesker skal anerkjenne holdningene mine, eller mener jeg dette fordi jeg vil at Gud skal anerkjenne holdningene mine?

SkrekkfilmDet kan være at skrekkfilmer er godt i Gud sine øyne. Men dersom man er av denne oppfatningen, er det viktig å spørre seg selv; mener jeg dette fordi jeg ønsker aksept i vennegjengen, eller mener jeg dette fordi Gud syntes det er sunt med et lite skrekk i ny og ne?

Det kan være at Gud er enig i at vi må bekjempe global oppvarming. Men dersom man er av denne oppfatningen, er det viktig å spørre seg selv; mener jeg at vi skal ta vare på miljøet fordi jeg vil bli venner med miljøforkjempere, eller fordi Gud også bryr seg om miljøet?

Det kan være at Gud er enig i at vi må kaste muslimer ut av landet. Men dersom man er av en slik oppfatning, er det viktig å spørre seg selv; mener jeg dette fordi jeg vil ha landet for meg selv sammen med mine etnisk kristne venner, eller mener jeg dette fordi Gud ønsker å sette skiller mellom folkeslagene?

Håper det ikke skinte alt for godt igjennom hva undertegnedes oppfatning var i de forskjellige sakene. Men tips: Se alltid for deg Gud sin reaksjon på holdningene dine. Nikker han? Rister han på hodet? Jubler han? Er han rasende? Jo mer du studerer Gud, jo mer former ditt bilde av Gud seg, og jo mer korrekt vil dine svar på slike spørsmål være. I det minste hvis du studerer korrekt informasjon, som Ungdomstro først og fremst tror kommer fra bibelen.

Mp3 med en helt annen angrepsvinkel til temaet finner du her.

Ingen kommentarer: